Vuotalon äänentoistoon uutta puhtia
Helsingin tärkeimpiin kulttuurikeskuksiin kuuluvaa Vuotaloa odotti kaiutinjärjestelmän uusiminen isolla kädellä ja budjetilla. Uudistus onnistui kuitenkin kustannustehokkaalla päivityksellä, sillä satsaaminen Meyer Soundiin takaa kaiutinjärjestelmälle poikkeuksellisen pitkän elinkaaren.
Vuosituhannen vaihteessa rakennettuun Vuotaloon hankittu äänentoistokalusto oli alkanut viime aikoina kuulostaa ajan tarpeisiin alimittaiselta, lähinnä pääkaiuttimiensa osalta. Miksereitä ja muita äänijärjestelmän komponentteja oli uusittu jo aiemmin, viimeisenä tarkasteluun tuli kaiutinjärjestelmä.
Täysin uusi järjestelmä lentävine subwoofereineen olisi maksanut maltaita. Vuotalo oli rakennusvaiheessa satsannut Meyer Soundiin – etukaiuttimia lukuun ottamatta – ja pohdinnan jälkeen huomattiin, että totaalisen järjestelmäremontin sijaan vaadittuun lopputulokseen päästäisiin uusimalla ainoastaan etulinja.
Kun järjestelmän muut, jo lähes parikymmenvuotiaat kaiuttimet toimivat edelleen likimain kuin uudet, päivittämällä pelkät pääkaiuttimet aiemmasta merkistä Meyeriin saatiin koko kattauksesta puristettua äärimmäisen maksimaalinen hinta-hyötysuhde.
”Edullisin ratkaisu voi näköjään olla joskus myös paras”, Vuotalon äänimestari Juri Ketola hämmästelee.
Parasta kattoon
Vuotalon hankki uudeksi pääkaiutinmallikseen Meyerin UPQ:n, joka tarjoaa edeltäjiään enemmän tehoa, dynamiikkaa, lineaarisempaa toistoa äänenvoimakkuuden eri tasoilla sekä poikkeuksellisen tasaisen off axis -vasteen. Saman pääkaiuttimen on etulinjaansa valinnut tänä syksynä muun muassa Helsingin Kaupunginteatteri.
Ketola on voinut omin korvin vahvistaa UPQ:n hyväksi havaitut ominaisuudet, ja lisää kaiuttimen valtteihin suhteellisen pienen koon. Tälle esitystekniikan ammattilaiselle tärkeintä tuntuu olevan kokonaisuus: hyvä soundi ei ole olemassa itsensä takia, vaan sen tulee palvella esityksiä ja huomioida esitysvalojen ja lavastuksen tarpeet. Kolmekanavainen left-center-right -pistekaiutinjärjestelmä kattaa viuhkamaisen katsomoalueen paremmin kuin hyvin.
”En halunnut mitään jäätävän kokoisia line array -klustereita roikkumaan valon ja katseen tielle. Olen nostanut nämäkin pääkaiuttimet niin ylös kuin mahdollista, etteivät valot varmasti osu”, Ketola hymähtää.
Tehoa, laatua, varmuutta
Korvattuja pääkaiuttimia lukuun ottamatta salin äänentoisto oli siis jo entuudestaan side- ja stagefilleistä subwoofereihin asti Meyeria. UPQ:n saapuessa olemassa oleville Meyer-kaiuttimille etsittiin uudet positiot ja suuntaukset, ja lopputulos kuulostaa siltä kuin koko järjestelmä olisi uusittu.
Näyttämötasolta löytyvät järeät Meyer 650-P:t, ja arvostetut UPA1-työjuhdat on sijoitettu niiden viereen täyte- ja monitorikäyttöön (kuvassa) tolpan nokkaan, josta ne tulevat suunnitelmien mukaan nousemaan myöhemmin kattoripustukseen.
”Niiden avulla saan taitettua yläpäitä niin, että vahvistettu ääni tulee taiteilijoiden suunnasta eikä katosta”, Ketola perustelee.
Tuoreen yläpääsoinnin lisäksi Ketola on hyvin tyytyväinen tasaiseen matalien taajuuksien toistoon. Pääkaiuttimien seuraksi trussiin on ripustettu kaksi kompaktia Ultra-sarjan USW-1P -subwooferia, ja kun UPQ:n kaista ulottuu alemmas kuin aiempien pääkaiuttimien, jakotaajuuksia on voitu ruuvata bassoyksiköille suotuisampaan suuntaan.
Matka jatkuu
Kokonaisvaltainen Meyer Sound -kattaus peittosi muut vaihtoehdot Vuotalon tilaratkaisussa ja ohjelmaprofiilissa, joka sisältää luentoja, konferensseja, elokuva- ja teatteriesityksiä sekä klassista ja popmusiikkia niin konsertti- kuin klubiasetelmassa. Kaikkien ohjelmamuotojen tarpeita pystytään nyt palvelemaan hyvin samalla äänijärjestelmällä.
Vuotalon esimerkki osoittaa, ettei kaiutinjärjestelmää tarvitse joka vuosikymmenellä vaihtaa, jos kerran tekee viisaita valintoja. Ketola uskookin palveluaan jatkavilla kaiutinkomponenteilla olevan vielä vuosikausien työrupeama edessään.
”Yhteistyö Studiotecin kanssa alkoi jo vuosituhannen vaihteessa, kun taloa rakennettiin. Ostimme sieltä silloin äänentoistojärjestelmän asennuksineen, kytkentöineen ja käytönopastuksineen. Olen kokenut Studiotecin kanssa asioimisen aina vaivattomaksi – nytkin saimme heiltä oikean ja edullisen ratkaisun”, Vuotalon henkilökuntaan alusta asti kuulunut Ketola kuvailee työskentelyä laitetoimittajan kanssa.