Viihdekeskus Flamingo – äänimaisema haltuun
Studiotec räätälöi kattavan kaiutinjärjestelmän Viihdekeskus Flamingon äänimaailmalle ja mainonnalle.
Kehä 3:n tuntumassa Vantaalla sijaitseva yli neljänkymmenen toimijan Viihdekeskus Flamingo on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen suuri vapaa-ajan kohde, joka tarjoaa monipuolisen viihde- ja hemmottelumaailman lisäksi hyvät ostosmahdollisuudet ja kattavat ravintolapalvelut.
Jättimäisestä kylpylästään tunnettu Flamingo yhdistyy käytävällä myös viereiseen kauppakeskus Jumboon, jolloin Flamingon asiakkaiden käytettävissä ovat myös naapurin tarjoamat ostoskeitaat.
”Flamingossa oli aiemmin kovin puutteellinen ja huonosti toimiva kaiutinjärjestelmä taustamusiikin ja äänimainonnan toistoon. Halusimme saada ne kuulumaan hyvin joka puolelle keskusta”, markkinointipäällikkö Kirsi Kemppainen taustoittaa Viihdekeskus Flamingon tarpeita.
Studiotecin yritysratkaisuyksikön myyntipäällikkö Jarmo Tuononen tietää, ettei kauppakeskuksien suunnittelussa useinkaan lähtökohtaisesti mietitä mainosäänentoistoa.
”Esimerkiksi hätäkuulutusjärjestelmät toteutetaan rakennusvaiheessa kyllä rutiinilla ja normien mukaan, mutta eiväthän ne sovellu laadukkaaseen mainosäänen toistoon”, Tuononen kertoo.
Tämä oli tilanne myös Flamingossa. Puheentoistoon tarkoitetun hajautetun yleiskuulutusjärjestelmän rinnalle haluttiin toinen, selvästi laadukkaampi kaiutinjärjestelmä pelkästään taustamusiikin ja mainonnan tarpeisiin.
Studiotecin suunnittelema ja kaapelointeja myöten ”avaimet käteen” -asennuksena toteuttama uusi, itsenäinen JBL/Crown-pohjainen taustaäänijärjestelmä kattaa nyt keskuksen käytävät, aulat ja muut avoimet asiakastilat kolmessa kerroksessa.
Laadukkaan taustaäänijärjestelmän avulla kauppakeskukseen yleisiin tiloihin on voitu räätälöidä omanlaisensa äänimaisema ja tunnelma.
Flamingon teknisessä ratkaisussa olennaisia ovat JBL:n CBT50LA-1 -pilarikaiuttimet, joiden avulla saadaan tuotettua käytävän suuntainen äänikeila. Tällöin keskuksen mainoksilla ja musiikkivalinnoilla tavoitetaan maksimaalinen kattavuus pienellä kaiutinmäärällä.
”Kaiutinvalintana tällainen pienikokoinen linjasäteilijä on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi kauppakeskusympäristössä. Hyvällä suuntaavuudella saadaan ääntä sinne minne halutaan, jolloin voidaan rajoittaa äänen kuulumista ravintoloihin ja muihin liiketiloihin, joilla on oma taustaäänijärjestelmänsä”, kertoo järjestelmän suunnittelija Hannu Mattila Studioteciltä.
Kemppaisen mukaan kaiutinhankinnalla päästiin tavoitteisiin, ja uuden järjestelmän ansiosta päivittäinen elämä on nyt helpompaa. Haasteitakin kuitenkin aina on, kuuluuhan esimerkiksi kaiutinten läheisyydessä ääni luonnollisesti kovempaa kuin loitompana.
Laitekeskukseen haasteita taittamaan asennetun BSS:n Soundweb BLU-100:n tehtävänä on huolehtia järjestelmän ohjauksesta sekä ohjelmasignaalin reitittämisestä halutulla tavalla eri kaiutinryhmien lähtöihin.
”Pääkaupunkiseudulle aiemmin tekemistämme kauppakeskusjärjestelmistä poiketen Flamingossa otettiin alusta lähtien huomioon kauppakeskuksen vaihteleva taustamelu. Tämän vuoksi päädyttiin melumikrofoneilla ohjattuun järjestelmään, joka osoittautui korjaussäätöjen jälkeen toimivaksi ja hyödylliseksi ratkaisuksi”, Mattila lisää.
Soundwebiin on siten kytketty myös AKG:n melumittausmikrofonit, joiden perusteella kaiutinjärjestelmän äänenvoimakkuus muuttuu kauppakeskuksen yleisen melutason mukaan. Voimakkuustaso muuttuu hyvin huomaamattomasti, muutos on luonnollisesti isompi viikonloppuisin, jolloin keskuksessa on selvästi enemmän asiakkaita kuin arkipäivinä.
Pientä säätämisen tarvetta Flamingon kaltaisen keskuksen taustaäänijärjestelmässä riittää aina – jo senkin vuoksi, että kauppojen ja ravintoloiden yrittäjät eivät pidä ääniviestinnän vuotamisesta sisään liiketiloihin, ja samalla kaiken pitäisi kuitenkin kuulua selkeänä keskuksen käytävillä kulkevalle asiakaskunnalle.
”Koska taustamusiikkia ajetaan hiljempaa kuin varsinaisia mainoksia, äänenvoimakkuuden säätämisessä joudutaan aina tasapainoilemaan sen kanssa, kuinka saada taustamusiikki kuulumaan riittävästi joka paikassa, mutta niin etteivät mainokset toisaalta kuulu liian kovaa”, Tuononen täsmentää.