Sipoossa soi – seurakunnan uusi äänentoisto
Sipoon kirkon vaativa ja pitkäjänteinen äänentoiston uusintahanke on valmistunut. Kokonaisuuden kruunaa sähköisesti ohjattaviin Panacousticsin pilareihin perustuva kaiutinjärjestelmä, jolla voidaan vastata jopa seurakuntayhtymän laajan bänditoiminnan tarpeisiin.
Perinteisesti kirkoissa käytetyt hajautetut äänentoistojärjestelmät perustuvat suureen määrään kaiuttimia ympäri salia. Tämä vaihtoehto kuitenkin sirpaloi kuulokuvaa ja rikkoo myös visuaalista vaikutelmaa: vaikka sanan pitää kuulua, kaiuttimia ei välttämättä haluta nähdä.
Sipoon 1800-luvulla rakennettu uusgoottilainen kirkko on aikakautensa kirkkorakennuksille tyypillisesti monimuotoinen parvineen, katveineen ja pylväineen, mutta täällä päästiin punnituilla valinnoilla poikkeuksellisen pieneen ”kaiutinjalanjälkeen”. Sipoon seurakuntayhtymän nuorisoteologi Patrik Frisk luonnehtii kirkon äänentoiston kehittämishanketta pitkäksi, monivaiheiseksi prosessiksi, joka on nyt saatu maaliin.
Frisk on ollut äänentoistohankkeessa tiiviisti mukana määrittelemässä seurakunnan tarpeita, kommentoimassa hankintoja sekä pohtimassa kalustouudistuksen pulmia käyttäjän näkökulmasta.
Vanhaa, nyt käytöstä poistettua kaiutinjärjestelmää Frisk kuvailee kirkon äänentoistoketjun viimeiseksi pullonkaulaksi. Kesäksi valmistuneen kaiutinurakan jälkeen akustisesti haasteellisen kirkon äänentoisto on parantunut aimo harppauksen ellei enemmänkin. Sipoossa tosin vaatimuksetkin ovat olleet keskimääräistä suuremmat.
Bändimusiikin aika
”Perinteisellä kirkkomusiikillakin on aina paikkansa, mutta kirkossa esitettävä musiikki muuttuu ajan mukana, mikä edellyttää tekniikaltakin isoja uudistuksia”, Frisk (kuvassa) tiivistää ja alkaa kertoa Sipoon aktiivisesta musiikkitoiminnasta, jonka puitteissa kirkkosali täyttyy pienemmistä ja suuremmista kokoonpanoista kitaroineen, bassoineen ja vahvistettuine lauluineen.
Esiintyjien myötä suuri kirkkosali on aina täyttynyt myös kuulijoista. Kokemus onkin vakuuttanut Friskin siitä, että kirkon kannattaa tulla ihmisiä vastaan tarjoamalla kokemuksia. Ja kokemuksen tuottamiseen tarvitaan kunnon puitteet – eli sanalla sanoen tekniikkaa.
Vaikka isoimpiin konserttitapahtumiin saatetaan edelleenkin vuokrata irtokalustoa, Sipooseen haluttiin kiinteä järjestelmä, joka pystyisi palvelemaan saarnojen ja messujen lisäksi myös bänditoimintaa ilman lisävirityksiä. Seurakunnan panostuksesta musiikkitoimintaan kielivät Studioteciltä matkan varrella tehdyt aiemmatkin hankinnat, kuten Soundcraftin Si-sarjan digitaalimikseri.
Koska sähköisesti vahvistettu rytmimusiikki on tullut Sipoon kirkkoon jäädäkseen, se asettaa entistä suuremmat vaatimukset äänentoistolle. Kaikuisaa kirkkoakustiikkaa pystytään laadukkaalla ja hyvin viritetyllä äänentoistolla korjaamaan tiettyyn rajaan asti, mutta jos musiikkia aletaan vahvistaa liian lujaa, tilanne kääntyy päälaelleen ja akustiikan pulmat lähinnä kertautuvat.
Sitä vastoin hyvin toteutetulla ja säädetyllä äänentoistolla saadaan katettua koko tila tasaisesti ja laadukkaasti, jolloin kaikki kuulevat tarpeeksi, mutta kenenkään korvia ei ala särkeä.
Ehyttä äänikuvaa
Kirkkosalin pääkaiutinmalliksi valittiin saksalaisen Panacousticsin sähköisesti ohjattava Panbeam PB224. Kahdesta pilarikaiuttimesta muodostuvan pääjärjestelmän tueksi hankittiin elävän musiikin toistossa tarpeelliset JBL:n PRX815XLF -aktiivisubwooferit.
PB224:llä voidaan rakentaa kolme itsenäistä äänikeilaa: esimerkiksi yksi lähikenttään, toinen keskelle ja kolmas salin taakse. Säätämällä ekvalisointeja keilojen mukaan päästään tasaiseen lopputulokseen koko kuuntelualueella.
Kirkon takarivien katveisiin asennettiin JBL:n kahden Control 25-1 -passiivikaiuttimen viivelinja, ja parvelle puoli tusinaa JBL:n CBT50/CBT100-pilarikaiutinta. Myös alttarin monitorikaiuttimet ovat CBT50-mallia.
Harkitun kaiutinjärjestelmäkokonaisuuden voimin valtaosalle kuulijoista välittyy nyt luonnollinen äänikuva, jossa ääni tuntuu tulevan esiintyjän suunnasta. Kaiuttimien kokonaismäärä pieneni huomattavasti aiemmasta, ja kaikki uudet kaiuttimet maalattiin arkkitehdin ohjeiden mukaan interiöörin edellyttämiin erikoisväreihin.
Päätevahvistimet uusittiin urakan yhteydessä Audacin CAP-sarjan vahvistimiin, sen sijaan Studiotecin aiemmin toimittama BSS:n prosessorijärjestelmä Soundweb BLU-100 toimi hyvin järjestelmäuudistuksen jälkeenkin, kunhan se ohjelmoitiin vastaamaan uusia tarpeita.
Keiloja virittämässä
Sipoon kirkon hanketta vetivät Studiotecissä Jouni Pyyhkälä projektipäällikkönä sekä Matthias Möttö teknisenä asiantuntijana.
”Panacousticsin kaiutinratkaisussa keskeistä on tarkasti ohjautuva keilaus, jonka avulla voidaan kattaa laaja kuuntelualue hyvin pienellä kaiutinjalanjäljellä”, järjestelmän virittämisestä vastannut Möttö kertoo.
Möttö esittelee, että Panbeam-pilareissa jokaisella kaiutinelementillä on oma päätevahvistin ja DSP-kanava, jonka viiveaikoja ja suotimia manipuloimalla saadaan viritettyä kaiuttimeen haluttuja keilauksia.
Mötön laskelmien mukaan kuuntelualue saatiin viritettyä kohtuullisen 3–4 dB:n voimakkuusvaihtelun sisään, siitäkin huolimatta ettei pääkaiuttimia voitu salin arkkitehtuurista johtuen sijoittaa ihanteellisimpaan paikkaan. Pääkaiuttimet ovat melko alhaalla, jolloin lähin kuulija istuu vain muutaman metrin etäisyydellä kartioista, kaukaisin 20 metrin päässä.
”Ilman sähköistä äänikeilojen ohjaustekniikkaa äänenpaineen ja äänikuvan tasaaminen ääripäiden välillä ei olisi ollut mahdollista”, Möttö summaa.
Nyt Sipoon kirkon hanke on maalissa ja Frisk vaikuttaa tyytyväiseltä, mutta muistuttaa samalla suunnittelijoita ja urakoitsijoita siitä, kuinka tärkeää on käydä tutustumassa käyttäjien arkeen oikeassa käyttöympäristössä. Esimerkiksi seurakunnissa laitteiden käyttäjä ei useinkaan ole esitystekniikan ammattilainen ja toimenkuvaan kuuluu muitakin tehtäviä. On tärkeää huolehtia järjestelmien helppokäyttöisyydestä myös tälle kohderyhmälle.
”Hektisessä keikkatilanteessa ongelmat saattavat olla yllättäen aivan muita kuin asennusvaiheessa, jolloin ehditään mikserin ympärillä kaikessa rauhassa porukalla tutkia äänijärjestelmään kätkettyjä ominaisuuksia”, Frisk tiivistää.