Porvoon Bio Rex sai Atmos-elokuvasalin
Bio Rex -ketju avasi toisen Dolby Atmos -salinsa joulun alla. Porvoon elokuvateatterin äänijärjestelmät toimitti Studiotec.
Suomen toiseksi suurin elokuvateatteriketju Bio Rex Cinemas tarjoaa elämyksellisiä elokuvahetkiä jo kymmenellä paikkakunnalla. Viime vuonna Hämeenlinnan Verkatehtaalle avattu Prime-sali sai nyt seuraajan Porvooseen.
Porvoon teatteri valmistui uudisrakennukseen vasta 2012 eli ei ole iällä pilattu. Teknisen kehityksen vauhti on kuitenkin huima, kilpailu kovaa ja katsojien vaatimukset kasvavat. Muun muassa hyvä sijainti pääkaupungin naapurissa vaikutti siihen, että ketju päätti satsata juuri Porvoossa saliremonttiin näin pian.
Porvoon varustelutasoa vastaavia premium-luokan saleja on koko Suomessa vasta puolisen tusinaa, kaikki alan toimijat mukaan lukien. Bio Rex -ketjun premium-luokan salikonseptin nimi on Prime, ja luokituksen saadakseen monen asian täytyy olla viimeisen päälle.
Ensimmäinen on katsojakokemuksen mukavuus. Prime-salissa on pelkästään hyviä paikkoja, eli katsomon nousua jyrkennetään, ja painopistettä siirretään penkkien määrästä niiden laatuun. Istuimet kasvavat ja muuttuvat pehmeämmiksi, ja istumamukavuuden ohella pinnoitteessa huomioidaan sen vaikutus akustiikkaan. Paikkoja Porvoon uudessa ykkössalissa on remontin jälkeen parisataa.
Toinen Primen elementti on huippuluokan kuva. Laserprojektorien saralla kehitys laukkaa huimaa vauhtia, ja Bio Rexin toimitusjohtaja Aku Jaakkola (kuvassa alla) laskeskeleekin, että salin projisointikalusto edustaa jo viidettä digiprojektoripolvea ja samalla toista lasersukupolvea.
Jaakkolan mukaan ihmisillä on nykyään niin paljon mahdollisuuksia ja paikkoja katsella kuvasisältöjä, että kilpailussa pärjätäkseen elokuvateatterilta vaaditaan poikkeuksellisen korkeaa esitystekniikan ja katsomis- sekä kuuntelukokemuksen laatua. Katsojaa ympäröivä ja elokuvakokemukseen uppouttava Dolby Atmos -äänentoisto onkin Prime-konseptin kolmas tärkeä palikka.
Atmokseen siirtyminen tarkoittaa täydellistä remonttia äänentoiston ja saliakustiikan osalta, ja ääni oli myös Bio Rexin Porvoon salissa monimutkaisin ja vaativin osa-alue.
”Atmos on Dolbyn markkinointinimi tälle immersiiviäänijärjestelmän tyypille, ja tapa jolla ääntä prosessoidaan. Siitä eteenpäin on periaatteessa vapaat kädet suunnitella miten järjestelmä toteutetaan, ja millaiset vahvistimet ja kaiuttimet prosessorin perään laitetaan”, Jaakkola muistuttaa.
Huoneakustiikka näyttelee asiassa merkittävää roolia. Ripustamalla kattoon tukun uusia kaiuttimia ei saa vielä lupaa ruuvata komeaa logoa ovenpieleen.
”On kylmä fakta, että tilan ja akustoinnin parissa joutuu tekemään paljon parannuksia, ja se jos mikä tekee tällaisista remonteista rakennustöinä isoja, kalliita ja työläitä.”
Bio Rex -ketjun tekninen päällikkö Jari Kesänen (kuvassa) huomauttaa, että Porvoon elokuvateatteri on jo alun perin ketjun oman tiimin piirtämä ja yhtiön omaan käyttöönsä toteuttama. Tästä on ollut uudistuksessa paljon etua.
”Jos emme olisi olleet hereillä vuosikymmenen alussa, ja osanneet silloin huomioida tulevia päivitystarpeita, ei urakka olisi nyt sujunut läheskään näin tehokkaasti ja nopeasti”, Jaakkola lisää.
Bio Rexin Prime-konsepti kehittyy koko ajan, sillä uudet salit syntyvät aiemmista toteutuksista saatujen kokemuksien päälle. Toistettavuus, monistettavuus ja skaalautuvuus ovatkin konseptissa avainasemassa – muuten tämän mittaluokan remontteihin ei olisi kenelläkään varaa.
Porvoossa jälkikaiunta on entistä tasapainoisempi, ja myös äänieristys on omaa luokkaansa, koska Atmoksessa ääntä toistetaan hyvin matalalle, aina 18 hertsiin asti. Äärimmäisen matalat äänet aiheuttavat myös tärinää, joten projektori täytyy kelluttaa täysin irti rakenteista.
”Jos kuva projektorihuoneessa värisee millimetrin osiakin, niin projisoituna 15-metriselle cinemascope-kankaalle se hyppisi selvästi.”
Jo ennen salin avaamista Jaakkola on saanut hyvää palautetta koekatseluissa, joissa elokuvantekijät ovat voineet tutkailla omia töitään uudistetussa salissa.
”Jos ohjaaja itse toteaa nähdessään teoksensa valkokankaalta, että juuri näin hän sen tarkoitti ja tällaisena ihmisten pitää elokuva nähdä, niin silloin ollaan ihan ytimessä. Tästähän elokuvan esittämisessä on kyse, että kaikki teoksen eteen tehty työ välittyy katsojille juuri sellaisena kuin tekijät haluavat.”
Kaiutinmerkkien osalta Bio Rexin valinta kohdistui JBL:ään, kuten Hämeenlinnankin projektissa. Pääjärjestelmänä valkokankaan takana soi kolme JBL 4732T -kolmitiekaiutinta, ja neljässä LFE-kaiuttimessa (JBL 5628) puhkuu kussakin kaksi järeää 18-tuumaista elementtiä. Subikaiuttimien koon ja määrän päällimmäisin syy ei ole niinkään volyymi kuin basson hallittavuus. Tällä arsenaalilla saliin saadaan huomattavasti tasaisempi bassotoisto kuin vähemmillä kaiuttimilla.
Ympäröivästä äänestä sivu- ja takaseinillä sekä katossa huolehtii yhteensä kaksikymmentäkuusi JBL 9320- ja SCS12 -kaiutinta. Surroundin alapäätoistoa tuetaan kahdella omalla LFE-kaiuttimellaan.
”Jykevillä 12-tuumaisilla elementeillä varustettujen surround-kaiuttimien telineet kustomoituine varsineen teetettiin tarkasti asiakkaan toivomuksien mukaan”, lisää Studiotecin Jyri Hautakangas (kuvassa yllä oik.).
Äänentoistossa on tärkeää sekin, mitä Atmos-prosessorin ja kaiuttimien väliin laitetaan.
”Porvoossa signaaliketju kulkee täysin digitaalisena Dolbyn CP850 -prosessorista BSS Soundweb BLU-160:n kautta tusinan Crown Audion CDi Drivecore -sarjan päätteen räkille saakka”, kertoo Studiotecin puolelta äänijärjestelmän virittämisestä ja ohjelmoinnista vastannut Kai Granholm (kuvassa yllä vas.).
Bio Rex on tehnyt Studiotecin kanssa jo viime vuosikymmeneltä lähtien hyvää yhteistyötä, jonka luontevaksi jatkoksi Porvoon projekti asettui. Jaakkolan mukaan tuttuja luottopelaajia, joiden osaaminen on aiemminkin vakuuttanut, pyritään käyttämään aina kun se on perusteltua ja mahdollista.
”Tässäkin projektissa kaikki pääkumppanit puusepästä lähtien ovat olleet meillä monessa mukana jo pidempään. Siitä syntyy tietty jatkuvuus ja luottamus, jotka ovat meille oikeasti tärkeitä arvoja – eivät pelkkiä huoneentauluun kirjattuja sanoja”, Jaakkola toteaa.
Haasteellisen remontin toteuttamisen järjestystä ja aikataulua haarukoitiin Studiotecin ja muiden luottokumppanien kanssa pitkään. Remonttiaika pystyttiin lopulta puristamaan vain kuuteen viikkoon, mikä sekin olisi liian pitkä aika pitää kaupungin ykkössalia kiinni, jos maailmalta pukkaa ohjelmistoon hittielokuvaa.
Porvoon Bio Rexin teatterivastaava Edgar Nieminen (kuvassa yllä oik.) sanoo, että ohjelmistosuunnittelun kannalta parhaaksi saumaksi remontille osoittautui aika marraskuun alusta joulukuun puoliväliin. Näin uusi sali päästiin avaamaan 18. joulukuuta komeasti Star Wars -saagan uusimman osan The Rise of Skywalker ensi-illalla.
”Tällaisen elokuvateatteriuudistuksen esittelyyn ei voi kuvitella parempaa avausta kuin Star Warsin päätösosa, sehän sopii tilanteeseen kuin hanska käteen”, Aku Jaakkola iloitsee.
Tutustu Porvoon Bio Rexin ja ketjun muidenkin teatterien ohjelmistoon tästä.