Painotalossa soi

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
02.02.2021

Sanomalehti Keskisuomalaisen entinen tuotantotila kunnostettiin joitakin vuosia sitten monipuoliseen kulttuurikäyttöön. Äänekosken kulttuuritapahtumien pääkallopaikaksi kohonnut Painotalo on nyt saanut arvoisensa äänentoiston. Meyer Soundin järjestelmän toimituksesta vastasi Studiotec.

Keiteleen rannalla sijaitsevan Äänekosken vapaa-aikajohtajan titteliä kantava Jukka-Pekka ”Jupe” Pohjolainen hymähtää olevansa syypää laiteuudistukseen. Hänen mukaansa kattoon ripustettavalle kaiutinratkaisulle oli huutava tarve. Lava on lattiatasolla, eikä tolppien nokkaan ripustettu kattaus palvellut nousevan katsomon kuunteluoloja. Vanhoilla kaiuttimilla pulmia riitti niin sijoituksen, suuntauksen kuin laadunkin suhteen, yksille ääntä tuli liian vähän, toisille liikaakin.

Nyt haluttiin kiinteä järjestelmä, joka jakaa katsomoon ääntä mahdollisimman tasaisesti riippumatta siitä missä päin istutaan”, taustoittaa kaupungin kulttuurituotannosta vastaava Pohjolainen.

Vanhalla systeemillä sinniteltiin pitkään, mutta jos yhtään halutaan optimoida salin toimintaa ja lisätä sen monikäyttöisyyttä oli totta puhuen korkea aika uudistukselle.

Painotalo palvelee monenlaisten tapahtumajärjestäjien tarpeita. Kulttuurikeskuksen Iso sali muuntuu esimerkiksi kevyen musiikin konserteille, tanssiesityksille, messuille sekä juhlatilaksi. Jopa 600 henkeä vetävän salin varustuksiin kuuluu siirrettävä katsomo.

Painotalon projektia Studiotecissä luotsanneen Timo Komosen mukaan Äänekosken kaupunki on kumppanina tuttu ennestään. Studiotec on ehtinyt olla urakoimassa sikäläistä urheilu- ja monitoimihalli Areena Pankkaria, ja voitti nyt Painotalon tarjouskilpailun.

Sinänsä toimeksianto oli yksinkertainen. Tavoitteena oli suunnitella ja asentaa Isoon saliin todella korkeatasoinen left-right -kaiutinjärjestelmä, joka ei ole juurikaan näkyvissä, mutta toistaa hyvin kaiken mitä lavalla tapahtuu.

Komonen kertoo, että samalla kun haettiin laadukkainta ratkaisua järkevään hintaan myös salin ripustuspisteiden kantokyky asetti rajoituksensa hankinnalle. Meyer Soundin uuden polven pistekaiutin Ultra-X40 yhdistettynä lennätettyihin subeihin tarjosi ratkaisun, jossa ei jouduttu tinkimään tilan ja yleisön tarpeista.

Poikkeuksellisen korkealaatuiseksi tiedettyjä Ultra-X40 -kaiuttimia on ripustettu LR-asetelmaan yksi per puoli. Kahdella kahdeksantuumaisella ala/keskiäänielementillä sekä kolmetuumaisella diskantilla varustettu kaiutinmalli jakelee saliin nyt todella korkealuokkaista ääntä ja myös hämmästyttävän määrän äänenpainetta kompaktissa koossa.

Laadukkaasta kulttuuritarjonnastaan tunnetuksi tulleen Äänekosken Painotalossa nähdään kansainvälisiä artistivieraita, ja käyttöastetta nostaa myös kunnan oma vireä harrastustoiminta, johon kuuluu bändien lisäksi muun muassa mittava teatteri- ja tanssiskene. Pohjolainen uskoo, että laiteuudistuksen jälkeenkin A-listan artistit tuovat konsertteihinsa omaa laitteistoa, mutta joka tapauksessa talon kiinteän kaluston laatu on nyt noussut niin huimasti, että se riittää varsin moneen lähtöön.

Isossa salissa bassotoistosta huolehditaan kahden peräkkäin ripustetun 750-LFC -subin (kuvassa yllä) voimin, joiden alataajuuksien käyttäytymistä voidaan yhdellä napinpainalluksella vaihtaa Endfire-tilasta Gradientiksi.

Studiotecin äänijärjestelmäkokonaisuuden suunnittelusta huolehtinut Kai Granholm kertoo, että keskiklusteriin ripustettu suuntaava bassoratkaisu oli jo yhteispainonsa vuoksi yksi hankinnan rajaavia tekijöitä.

Painotalossa esitetään ohjelmaa laajalla skaalalla, periaatteella ”kaikkea mitä ovesta sisään mahtuu”. Sen mukaan vahvistetaanko esimerkiksi puhujan sijaan metallibändiä, saadaan Endfire-asetuksella maksimaalinen äänenpaine matalia taajuuksia katsomoon – mikäli sellaista tarvitaan.

Granholm kertoo ohjelmoineensa kaiutinjärjestelmään liitettyyn Soundweb London BLU-100 -prosessoriin asiakasystävällisen käyttöliittymän, jonka kautta esimerkiksi mainitut subikaiuttimien asetukset vaihdetaan ja kytketään myös talossa vierailevien esiintyjien laitteistot.

Paikallinen yhteistyöyritys huolehti kaiuttimien asennustyöstä, ja Studiotec Granholmin johdolla viritti järjestelmän asennuksen jälkeen.

Mittakuvia ei ollut käytettävissä, joten tein tilasta ja järjestelmästä mallinnukset valokuvien ja salin tiedossa olevan korkeuden perusteella. Mallinnukset osuivat erittäin hyvin, kaiuttimien sijoittelua jouduttiin täsmentämään paikan päällä vain hieman”, Granholm sanoo.

Painotalon laiteuudistus valmistui ennen vuodenvaihdetta, eikä suuri yleisö ole koronamääräysten takia tätä kirjoitettaessa päässyt vielä nauttimaan uudenkarheasta äänentoistosta. Sen sijaan järjestelmää on testattu huolella ilman yleisöä, salitekniikasta vastaavan henkilökunnan ja paikallisten bändien yhteistyönä. Pohjolainen kertoo, että samalla järjestelmää kuuntelutettiin paikalle kutsutuilla freelance-miksaajilla, joilta saatiinkin hyviä kommentteja ja ratkottiin yhdessä jo ennalta uutuusjärjestelmän käyttöä tulevissa jokapäiväisissä tilanteissa.

Pohjolaisen korviin kantautunut ammattilaisten palaute uudesta järjestelmästä on ollut kiittävää.

”Asennus ja viritys ovat onnistuneet ilmeisen hyvin, ero vanhaan on huima”, itsekin eri puolilla katsomoa soundia arvioinut Pohjolainen kehuu.

Studiotecin Komonen muistuttaakin, ettei AV-yritys voi enää tänä päivänä nojata pelkästään laitemerkkien maahantuontiin ja myyntiin. Mustia laatikoita voi ostaa nykyään melkein keneltä tahansa, ja monikin niitä käy asentelemassa.

Studiotecissä asiantuntijuus ja kokeneet tekijät löytyvät samasta kaupasta, talon sisältä”, Komonen muistuttaa täsmentäen, että kaikki projektit hoidetaan ajatuksella alusta loppuun kokoluokasta riippumatta. 

Ei Äänekosken hankekaan ole massiivisimmasta päästä, mutta silti yhtä tärkeä kuin mikä muu tahansa.

Tässäkin tapauksessa me itse oikeasti mallinsimme, viritimme, toteutimme käyttöönotot, teimme ohjelmoinnit ja räätälöimme käyttöliittymät. Se kaikki on meidän osaajiemme näpeissä, jolloin lopputulos toimii ja kuulostaa hyvältä. Ja asiakas ei voi kuin hymyillä”, Komonen päättää.

Hymyyn on Äänekoskella aihetta, mutta nyt kun kaiutinjärjestelmä on kunnossa, on Jupe Pohjolaisen mukaan tarkoitus tarttua akustisiin haasteisiin. Iso sali on aiemman käyttönsä jäljiltä betonia, mikä harvoin on tasaisen, laadukkaan äänentoiston tae, vaikka akustiikka yleisön ja penkkien vaikutuksesta vähän pehmenisikin.

Pohjolainen paljastaa, että kriittisten pintojen akustointi onkin jo suunnittelupöydällä odottelemassa määrärahoja. Rahaa tarkoitukseen lienee luvassa piankin.

Syksyllä olisi tarkoitus lyödä vasara seinään”, Pohjolainen veikkaa aikataulusta.

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Komonen Timo

Projekti- ja palveluyksikön
johtaja

050 349 8470

timo.komonen [at] studiotec.fi

Vanhanen Ville

Tuotepäällikkö, Pro AV

044 735 8207

ville.vanhanen [at] studiotec.fi

Granholm Kai

Järjestelmäasiantuntija

044 768 5259

kai.granholm [at] studiotec.fi

"Asennus ja viritys ovat onnistuneet ilmeisen hyvin, ero vanhaan on huima."

Jukka-Pekka ”Jupe” Pohjolainen