Nurmes-talo – äänen ja valon loistoa
Nurmes-talo Pielisen Karjalassa on viettänyt avajaisiaan kaksivuotisen peruskorjauksen jälkeen. Studiotec toimitti ja asensi taloon ensiluokkaisen äänentoiston, esitysvalaistuksen ja videojärjestelmän.
Nurmes-talon pari vuotta kestänyt peruskorjaus on valmistunut ja avajaisia vietettiin syyskuussa. Uudistuneessa Nurmes-talossa toimivat muun muassa kaupunginkirjasto, musiikkiopisto, taidegalleria ja museo.
Talo on koko Pielisen Karjalan tärkeä tapahtumakeskus. Sen ytimessä sijaitsevassa 250-paikkaisessa Hannikaisen salissa järjestetään tasokasta esitystoimintaa konserteista tanssi- ja teatteriesityksiin. Lisäksi salia käytetään puhetilaisuuksiin ja kokoustamiseen ja siinä toimii jopa elokuvateatteri, Kino Hannikainen.
”Nurmes-talo on toiminut 30 vuotta, ja esitystekniikka oli tullut tiensä päähän samalla kun kiinteistö itsekin vaati jo peruskorjausta”, esitysteknikko Matti Kärki perustelee Hannikaisen salin mittavaa, kokonaisvaltaista laite- ja järjestelmäuudistusta,
”Kaikkien hankittavien järjestelmien tulee koostua raskaaseen ammattikäyttöön tarkoitetuista, laadukkaista esitystekniikan laitteista”, salin hankintaohjelmassa tiivistetään. Nämä määritelmät täyttyivät Nurmes-talon näkökulmasta katsoen Studiotecin tarjouksessa.
”Vaatimuksenamme oli mahdollisimman laadukas ja monipuolinen tekninen varustelu, sillä talon kulttuuritarjonta on virkeätä ja hyvin moninaista. Konserttitarjonta ulottuu klassisesta musiikista monen eri genren vahvistettuihin keikkoihin. Erilaisia vierailuesityksiä on huomattavat määrät, ja tavoitteena oli, että vierailijat pystyvät käyttämään pääosin talon omia laitteita”, Kärki kertoo.
Projektin myynnistä Studiotecissä vastannut Janne Kallis kuvailee Nurmes-talon teknikoita huomattavan aktiivisiksi ja osaaviksi ammattilaisiksi. Talon teknikot ovatkin olleet olennaisessa roolissa kun lähdettiin määrittämään esitysjärjestelmien uudistustarpeita. Hankintaohjelma laadittiin Granlund Oy:n Timo Muurisen AV-suunnitelman pohjalta.
”Tätä projektia on ollut tosi mukavaa työstää käyttäjän edustajien kanssa”, Studiotecin Kallis kiittelee sujuvaa yhteistyötä.
Asennusvaihe toteutettiin kesän helteisimpinä viikkoina, ja tuolloin voimassa olleet koronarajoitukset antoivat asentajille erittäin hyvän työrauhan. Eli jotain hyvää koitui siitäkin pitkäkestoisesta riesasta.
Studiotecin toimituksen pääkohdista ensimmäinen on Hannikaisen salin äänentoistojärjestelmä. Kaiutinjärjestelmän etulinja koostuu kolmesta Meyer Soundin UPQ-D1 -kaiutinmallista, jonka symmetrisen 80° x 50° avauskulman havaittiin olevan omiaan Hannikaisen salin muotoon, pintoihin ja kokoon.
Left-center-right -muotoista päälinjaa tuetaan neljällä Ultra-X20 -mallilla, jotka palvelevat etu- ja sivufilleinä.
Yleisölle suunnatun äänentoiston viimeistelee salin taka- ja sivuseinille asennettu tusinan HMS-10 -kaiuttimen kattaus, jonka avulla elokuvaesityksiin voidaan tuottaa 7.1-surround-ääni.
Esiintyjiä varten hankittiin Meyerin MJF-sarjan paria monitorikaiutintyyppiä yhteensä reilut puoli tusinaa, ja kaiuttimia toimitettiin myös auloihin.
Studiotecin toimitukseen sisältyi lisäksi Yamahan kookas digitaalinen äänipöytä, sekä Dante-pohjainen audioverkko, jossa äänen prosessointi hoidetaan QSC:n laitteiston voimin. Äänipuolen kokonaisuuden viimeistelee täydellinen langallinen ja langaton mikrofonijärjestelmä lähettimineen ja vastaanottimineen.
Kärki ei pysty pidättelemään tyytyväisyyttään kuvaillessaan, millaista soundia tällä setillä voidaan nyt yleisölle ja esiintyjillekin tarjoilla. Ja mitäs sitä pidättelemään, kun ratkaisu osui nappiin.
”Kyllähän tämä kokonaisuus kuulostaa kerta kaikkiaan upealta, ja myös yhteistyö Studiotecin kanssa on sujunut erinomaisesti ja todella saumattomasti. Projektinjohto ja asennustyöt hoidettiin erittäin ammattitaitoisesti”, Matti Kärki kiittää.
Salissa aiemmin käytettyä Vertec-systeemiä ei suinkaan pantu Meyerin tieltä myyntiin tai vaihtoon, vaan JBL:n mainio line array -kalusto jätettiin Nurmes-talolle liikuteltavaan keikkakäyttöön. Kiertuetoimintaakin kun jonkin verran on.
Studiotecin Kallis uskoo, että äänen osalta esimerkiksi kaiutinkisan ratkaisi Meyer Soundin eduksi valmistajan maine ja kaluston suorituskyky, sekä tieto siitä että kyseessä on ensiluokkaista äänentoistoa edellyttävissä konserttisaleissa kautta maailman käytetty äänentoistojärjestelmä.
”Meyerin ratkaisu tarjoaa äänentoiston puolella niin sanotusti rahalle vastinetta. Se nostaa salin arvoa ja lisää uskottavuutta, kun käyttäjä voi olla varma, että pystyy tuottamaan laadukkaita kokemuksia kuulijakunnalle”, Kallis arvioi.
Äänentoiston tavoin myös Hannikaisen salin esitysvalaistusjärjestelmä pantiin kokonaan uusiksi mekaniikasta DMX-verkon kautta himmenninkeskuksiin asti.
”Valopuolen laitteistoa haarukoitiin ainakin sen pari vuotta, minkä talo oli kiinni. Tutkittiin meille sopivia vaihtoehtoja messuilla, ja Kansallisoopperaltakin saatiin erinomaisen hyviä vinkkejä”, Kärki kertoo.
Nurmes-talon himmenninkaapeista löytyvät nyt maamme merkittävimmistä teattereista tutut ETC:n reletoiminnolla varustetut Sensor3-sarjan himmentimet.
”Meille hankittiin 60 modulia, niiden avulla ledivaloistakin voidaan haluttaessa poistaa virrat.”
Heitinkalusto koki täysremontin. Hankintaan sisältyi muun muassa Martinin MAC Encore Performance -sarjan spotteja sekä MAC Aura PXL -valaisimia pesurikäyttöön. Konventionaaliselle puolelle hankittiin ETC:n S4-fresneleitä. Myös muutamia vanhoja valaisinrunkoja jätettiin käyttöön, mutta kaikkiin tilattiin Studioteciltä vanhan poltinperän tilalle uudet led-valonlähteet.
Ääni- ja valojärjestelmien lisäksi Studiotec huolehti myös salin AV-kaapeloinnin päättöurakasta. Salissa toimivan elokuvateatterin esityskalustoon ei juuri kajottu tässä remontissa, sen sijaan muuhun kuvaesityskäyttöön toimitettiin kamerakalustoa entisen rinnalle sekä 4K-tasoinen laserprojektori, AnalogWayn kuvamatriisi ja Matroxin striimeri. Kärki sanoo, että kameroita aiotaan hankkia lähiaikoina lisää, vaikka jo näilläkin eväillä on voitu striimata esimerkiksi konsertteja ja merkittäviä kokouksia.
Nurmes-talon avajaiset on pidetty ja syksyn esityskausi päässyt vauhtiin. Loppuvuodelle on luvassa mukava määrä konsertteja ja teatteria, kun koronasäädöksetkin sopivasti purkautuvat.
Samalla salissa tehdään kuumeisesti viimeisiä säätöjä ja ohjelmointeja. Kärki kollegoineen tietää, että nyt korkatut ääni-, valo- ja kuvajärjestelmät tarjoavat tekijöille paljon uusia, ennen kokemattomia mahdollisuuksia.
”Kyllä kaikki laitteet alkavat olla niin sanotusti kotona”, Kärki myhäilee. ”Mutta opiskelua näiden kanssa tulee riittämään pitkälle tulevaisuuteen. Sitä tehdään pikku hiljaa työn ohessa, sitä mukaa kun vastaan tulee uusia hienouksia.”
Kärki vihjaa pientä ansaittua ylpeyttä äänessään, että nyt Nurmekseen kelpaa poiketa ihailemaan uudistunutta taloa ja sen kulttuuritarjontaa vaikka kauempaakin. Varsinkin kesäaikaan on Pielisen rannalla sijaitseva pikkukaupunki Bomban historiallisine karjalaiskylineen mitä mainioin turistikohde, ja esimerkiksi heinäkuussa Hannikaisen salin uutta teknistä kattausta tullaan hyödyntämään Nurmeksen Kesäakatemia -nimisessä kamarimusiikkitapahtumassa