AudioVisual Expo 2019 tarjosi kiintoisia uutuuksia, demoja ja kohtaamisia
AudioVisual Expo kokosi AV-väen asiakkaineen lokakuun alussa Messukeskukseen. AV-Awards -iltagaalassa ”Vuoden AV-kohde” -palkinnon sai Studiotecin urakoima keskustakirjasto Oodi.
Joka toinen vuosi järjestettävässä AV-alan kärkitapahtumassa nähtiin jälleen kattava valikoima audiovisuaalisen alan tuoreinta tekniikkaa, tuotteita, palveluita ja sovelluksia. Reilun 50 näytteilleasettajan joukkoon mahtui merkittävimpien kotimaisten rinnalle myös joukko ulkomaisia.
AVITA ry:n järjestämän AudioVisual Expon oheisohjelmaan sisältyvien demojen, luentojen ja koulutustilaisuuksien keskiöön oli nostettu alan päivänpolttavia puheenaiheita, ja kaksi messupäivää täyttyivätkin kuin itsestään innostavista kohtaamisista niin vanhojen ystävien kuin uusienkin tuttavuuksien kesken.
Studiotecin toimitusjohtaja John-Axel Stråhlman kertoo Studiotecin messuosaston saaneen inspiraationsa Helsinki-Vantaan lentokentän Aukion 75 metriä pitkästä aaltoilevasta LED-näytöstä, joka valmistui alkuvuonna. Kiemurtelevalle vinyylikankaalle projisoidaan yhdeksän kohdistetun videotykin avulla samaa OiOi Collectiven tuottamaa videomateriaalia, jota näytetään lentokentän Aukiolla. Intervallikuvauksella toteutetuissa videoissa esitellään Suomen luontoa kauneimmillaan.
"Studiotec tunnetaan parhaiten AV-laitteiden maahantuojana, joten halusimme osaston avulla tuoda esiin yhden hienoimmista referenssiprojekteistamme ja viestiä, että olemme myös hyvin ratkaisupainotteinen, monipuolinen ja joustava AV-järjestelmäkokonaisuuksien urakoitsija, joka osaa toteuttaa kaikkein vaativimmatkin erikoiskohteet”, Stråhlman toteaa.
AudioVisual Expo -hallin keskeisillä paikoilla sijainneilla Studiotecin molemmilla osastoilla riitti vilinää ja kiinnostuneita vierailijoita koko messujen ajan. Suuremmalla osastolla oli kokeiltavana tukku ETC:n uutuuksia, joita esitteli myyntipäällikkö Jami Lehtonen (kuvassa yllä).
Valopöytiä oli osastolla tarjolla joka tarpeeseen ja tilanteeseen. ETC:n EOS Titaniumissa ledien värinhallinta on omaa luokkaansa, ja Cue-listan käsittely erittäin nopeata.
Myös Ion XE on täysiverinen ETC-valotiski, joka ei tarvitse toimiakseen tietokonetta: kytketään vain ulkoinen näyttö pöytään ja keikka voi alkaa. Ja tietysti ETC:n klassisista profiilimalleista löytyy nyt tehokkaat ja laadukkaat veitselliset lediversiot, joissa samaan perään voi valita tarvittavan linssin zoomista fresneliin.
ColorSource -sarjan RGB-Lime -nelivärisekoituksella saadaan toteutettua tehokkaimmat ja laadukkaimmat valkoisen sävyt lämpimästä kylmään. ETC:n uusi aluevaltaus Relevé puolestaan tarjoaa ColorSource-sarjan ominaisuudet liikkuvassa formaatissa.
”Veitsettömänä spottina Relevé palvelee erinomaisesti esimerkiksi pesurina ja sivuvalona”, Lehtonen toteaa.
Studiotecin pienemmällä osastolla Marko Koskimies (kuvassa vas.) ja Jyri Hautakangas esittelivät muun muassa Focusriten Dantea puhuvaa Red-tuotemallistoa sekä JBL:n helppokäyttöisiä AV-asennusmiksereitä.
Meyer Soundin uutuuksien äärellä Timo Komonen (kuvassa) näytti, kuinka kätevästi legendaarisen UPA-kaiutinmallin seuraajaksi julkaistun ULTRA-X42:n avauskulman kääntäminen onnistuu ilman torvirakenteen purkua.
”X42 on kevyempi ja pienempi, mutta äänekkäämpi sekä kaikin puolin laadukkaampi tarjoten koaksiaalikaiuttimen edut mutta väistäen sen haitat.”
Martin Professionalin liikkuvia valoja nähtiin Studiotecin osastolla edustava kattaus, alkaen valkoisella ledillä ja värikiekoilla varustetusta Mac Encore Performancesta, jollaisia esimerkiksi Kansallisooppera on hankkinut vanhojen liikkuviensa tilalle peräti toistasataa kappaletta.
Rami Peltonen (kuvassa yllä) esitteli Encoren rinnalla pikseliohjattua, prismalla varustettua Mac Allure -uutuutta sekä edullisemman hintaluokan ERA 300 -profiiliheitintä.
Neetsin luotettavilla logiikkaohjaustuotteilla on helppo hallita esimerkiksi koulukohteiden ja pienempien kulttuuri- ja kokoustilojen AV-tekniikkaa. Mainiona esimerkkinä tästä Ville Vanhanen pitää Neets Collabo -videoneuvottelupakettia, joka sisältää hyväsoundisen soundbar-kaiuttimen sekä mikrofoneilla varustetun web-kameran ja videoulostulon näytölle.
”Tarvitaan vain Neetsin USB-johto perusläppäriin, ja kokous voi käynnistyä minuutissa”, Vanhanen summaa.
Studiotecin mittavasta tuotevalikoimasta voitiin AudioVisual Expossa luonnollisesti esitellä vain murto-osa.
Studiotecin koulutustilassa järjestettiin luentoja ja demoja molempien messupäivien ajan. Austrian Audion Dave Karlsen esitteli AKG:n 70-vuotista perintöä kantavan kunnianhimoisen itävaltalaisyhtiön vallankumouksellista, kahdella lähdöllä varustettua OC818-kondensaattorimikrofonia, jonka suuntakuvio on käyttäjän muokattavissa ja hallittavissa. Karlsen lupaili markkinoille myös Austrian Audion ensimmäisiä korvakuulokemalleja.
ETC:n Tim Stokholm puolestaan puntaroi ledin merkitystä perinteiset valonlähteet korvaavana teknologiana pelikentän eri puolilta: niin valmistajan, käyttäjän kuin yleisönkin näkökulmista.
Lisäksi Studiotecin antoisan luento-ohjelman puitteissa päästiin tutustumaan muun muassa ETC:n uuteen Augment3d-ohjelmointiympäristöön, Martin Professionalin valon ja videon hallintaan kehittämään P3-ohjausjärjestelmään sekä Meyer Soundin MAPP XT -suunnitteluohjelmaan.
Ensimmäisen messupäivän päätti AV-Awards -iltatilaisuus, jossa palkittiin audiovisuaalisen alan nimiä, tekoja, tuotteita ja toteutuksia. Huomionosoituksia jaettiin viidessä kategoriassa.
Vuoden AV-tuotantona palkittiin Cheekin Valot sammuu -konserttispektaakkeli ja vuoden AV-avaukseksi valittiin kansainvälisen tason valotaidefestivaali Lux Helsinki.
Elämänmittaisesta panoksesta alan hyväksi kiitettiin Risto Oinaalaa, Raimo ”Koltsu” Kolehmaista ja lähes kymmentä muuta AV-vaikuttajaa. Postuumisti palkinnolla muistettiin Ari ”Arizona” Kankaanpäätä sekä Thomas Toivolaa.
Vuoden AV-kohteeksi valittiin Studiotecin urakoima keskustakirjasto Oodi, jonka konsepti on palkintoraadin mukaan perinteistä kirjastoa paljon laajempi. Oodista löytyy esimerkiksi elokuvateatteri sekä näyttely-, työ-, kokoontumis- ja harrastustiloja, jotka on palkintoperusteiden mukaan toteutettu AV-teknisesti ainutlaatuisin ratkaisuin.
Oodin AV-hankkeessa alkumetreiltä asti mukana ollut Aaro Suopelto (kuvassa) muistutti kiitospuheessaan, että projekti jatkuu.
”Oodissa on virinnyt aikaa myöten lisää kiinnostavia, vielä toteuttamattomia ajatuksia – mutta myös ajatuksia siitä, miten ne voidaan toteuttaa”, Studiotecin nimissä palkinnon vastaanottanut Suopelto vihjaa.