Kauniaisten Uusi Paviljonki – kaiutinratkaisu mittatilauksena
Linjasäteilijäkaiuttimilla on paikkansa, mutta ei niitä pidä joka saliin tunkea. Kauniaisten Uusi Paviljonki vaihtoi äänentoistonsa Meyer Soundin pistesäteilijäratkaisuun, säästi kuluissa ja sai paremman lopputuloksen kuin toivoikaan.
Kauniaisten Uusi Paviljonki – Nya Paviljongen – on ruotsinkielisen koulukeskuksen yhteyteen 1950-luvulla rakennetun vanhan paviljonkirakennuksen paikalle vuonna 2002 valmistunut monitoimitalo, jonka kaunis puupintainen Seppo Kimanen -sali on alueen keskeisiä tapahtumapaikkoja.
Salissa jossa on kuultu ja nähty vuosien varrella laaja kirjo konsertteja ja esityksiä sekä äänitetty levykaupalla klassista musiikkia. Istumapaikkoja on asetelmasta riippuen paristasadasta lähes neljäänsataan, ja sali soveltuu myös juhlapaikaksi sekä seminaari- ja kokousareenaksi.
Insinööritoimisto Akukon Oy:n suunnittelema muunneltava akustiikka soveltuu erinomaisesti varsinkin kamariorkesterikokoonpanoille. Uuden Paviljongin vuodenkierron kohokohtia ovat syyskaudella Kauniaisten musiikkijuhlat sekä keväällä rytmimusiikin saralla Åken jazzfestivaali, jota isännöi Grani Big Band.
Talon äänentoisto koki täydellisen muodonmuutoksen päättyneenä kesänä, kun alkuperäinen kaiutinjärjestelmä vaihdettiin upouuteen Meyer Soundin kattaukseen, jonka pääkaiuttimina palvelevat UPQ-1P:t vahvistettuna alapuolisilla, kompakteilla UPJ-etufilleillä sekä 750-LFC -subeilla. Pistesäteilijänä toimiva L/R-pääjärjestelmä koostuu siis vain kuudesta kaiuttimesta.
Uuden Paviljongin teknikko Fredrik ”Freddi” Waselius toteaa, että miksaaminen on nyt selvästi helpompaa kuin aiemmin, koska Meyerin kaiuttimet ovat tarkempia, ja heittävät äänen selkeämmin ja pidemmälle. Uudessa kuulokuvassa ääni tuntuu ikään kuin tavoittavan kuulijan suoraan eikä hallitsemattomina seinäheijasteina, kuten aiemmin.
”Tunnen miksatessani olevani nyt ’enemmän puikoissa’. Vanhaa settiä joutui ajamaan kierron rajoille ja siltikin tuntui, ettei kuulu. Teki mitä tahansa, ääni jäi jonnekin matkalle.”
Teknikon toimensa ohessa Freddi Waselius on musiikinopettaja sekä artisti ja muusikko itsekin. Waselius kertoo, että kaiutinasiaa pyöriteltiin talossa ainakin pari vuotta.
”Kun testasimme Meyerin demosettiä aidossa keikkatilanteessa huomasimme, kuinka helkkarin hyvin se toimii tässä salissa”, Waselius hehkuttaa.
Waselius sai tukea akustiikkasuunnittelija Henrik Mölleriltä, joka vahvisti ettei salin mittasuhteissa olisi linjasäteilijästä sanottavaa hyötyä. Nousevassa katsomossa etu- ja takarivien etäisyyksien ero kaiuttimista on maltillinen, ja tasaantuu entisestään kaiuttimien suuntakuvion ja suuntauksen myötä.
Paviljongissa luovuttiin linjasäteilijäajatuksesta ja vaihdettiin pistekaiuttimeen, millä saatiin paitsi äänenlaatua myös kustannustehokkuutta.
”Emme olisi pystyneet ostamaan edes keskinkertaista linjasäteilijää sillä rahalla, millä hankittiin nyt laadukkaat pistekaiuttimet”, Waselius lisää.
Meyerin järjestelmän aktiiviperiaatekin saa kiitosta.
˝On selkeämpää, kun vahvistimet on yhdistetty kaiuttimiin, eikä tarvitse enää juosta edestakaisin vintillä olevan vahvistinhuoneen ja salin väliä.”
Kaiutinjärjestelmän myyjä Antti Murto ja sen virittämisestä vastannut Matthias Möttö Studioteciltä taustoittavat, että Meyerin tarjoaman ratkaisun korkea laatu ja hyvä soveltuvuus tämänkaltaiseen saliin tulee hyvin esiin esimerkiksi siinä, että UPQ:n kokonaisvaste ei sanottavasti muutu edes suuntakuvion ulkolaidalla, ja jopa sen ulkopuolellakin soundi on täysin käyttökelpoinen.
Studiotecin toimittaman kokonaisratkaisun sinetöi päivittäiskäyttöä helpottamaan räätälöity BSS:n Soundweb BLU-100, jolla äänentoistoa voidaan hallita eri puolilta taloa ilman teknistä asiantuntemusta.
Alhaalta esiintymislavan tasolta päästään suoraan prosessorille ovenpieleen upotetulla EC-4BV -säätöpaneelilla, jonka avulla voidaan kytkeä esimerkiksi puhe- tai juhlatilaisuudessa älypuhelin tai muu musiikkilähde suoraan kaiutinjärjestelmään sekä päästään käyttämään kahta mikrofonia ilman miksauspöytää ja ääniteknikon apua.
Ylhäällä miksauspisteessä Waselius esittelee vastaavaa, tuplat isompaa EC-8BV -ohjainpaneelia, jolla miksaaja puolestaan hallinnoi muun muassa etufillikaiuttimien päälle/pois-kytkentää sekä salin induktiosilmukkaa.
Kaiuttimien ja Soundwebin lisäksi Studiotecin kokonaispakettiin sisältyi mikserinä Soundcraftin kompakti SI Impact, jonka nähtiin kattavan talon vakiokäytön tarpeet. Järeämpää miksausratkaisua vaativa vierailija tuo nykypäivänä käytännössä joka tapauksessa mukanaan oman äänipöydän.
Waseliuksen mukaan työskentely Studiotecin kanssa on ollut sujuvaa.
”He hoitivat urakan erittäin asiantuntevasti. Ja kun vielä ottaa huomioon, että vapaita hetkiä asennuksiin ja säätöihin oli salin koulukäytön takia joskus hankalasti tarjolla, he ovat tulleet kaikessa oikein hyvin vastaan.”
”Kaikkiaan sanoisin, että viime vuosikymmenen alussa avattu Uusi Paviljonki on saanut äänentoiston osalta asianmukaisen kalustuksen vasta nyt”, Waselius hymyilee tyytyväisenä.