Elokuvastudio Meguru siirtyi Dolby Atmos -aikaan
Studiotec toteutti Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmän legendaariselle Meguru Film Sound Oy:lle. Ensimmäisenä tuotantona JBL:n ja Crownin voimin synnytettiin Tuntemattoman sotilaan massiivinen äänimaailma.
Tuntemattoman sotilaan ensi-iltaviikon päättyessä elokuvamiksaaja Olli Pärnäsen ilmeessä voi jo havaita ansaittua voitonriemua: Väinö Linnan klassikkoromaani on nostettu kolmatta kertaa valkokankaalle, ja Suomen satavuotisjuhlien kärkielokuva on voittanut puolelleen sekä yleisön että kriitikot.
Suurelokuvan äänituotanto on ollut ennennäkemättömän massiivinen urakka näillä leveysasteilla. Äänisuunnittelija Kirka Sainion ja useiden äänileikkaajien työn otti lopulta näppeihinsä Megurun miksauspöydän ääressä Olli Pärnänen, jonka mukaan uuden Tuntemattoman sotilaan tuotantopäätöksen yhteydessä oli selvää, että klassikko päivitetään samalla nykyhetken kovimpiin formaatteihin – 4K-kuvaan ja Dolby Atmos -ääneen.
Elokuvan tuotanto saneli remontin tarpeen lisäksi myös toteutuksen aikaraamit. Projekti aloitettiin juhannuksena vanhan kaluston purkutöillä, ja uusi äänentoisto kaiuttimineen, päätteineen ja kaapelointeineen kytkettiin käyttöön elokuun puolivälissä, jolloin Tuntemattoman sotilaan miksaaminen piti aikataulun mukaan aloittaa.
Viimeisessä vaiheessa ennen töihin ryhtymistä Dolby Laboratoriesin asiantuntija viritti miksaamon järjestelmää kolmen päivän ajan.
Äänien keskellä
Helsingin Katajanokalla toimivan Meguru Film Soundin toiminnan painopiste on elokuvamiksauksessa, minkä lisäksi yritys tarjoaa sekä kokonaisvaltaista elokuvan äänituotantoa että sen eri vaiheita äänisuunnittelusta kenttä-äänityksiin ja äänileikkauksesta restaurointiin.
Studiotec toteutti Megurun ytimestä löytyvän 140 neliömetrin kokoisen tarkkaamon äänentoistouudistuksen, joka rakentuu Crownin DCi-sarjan verkotettavista prosessorivahvistimista ja yli kolmestakymmenestä JBL:n kaiuttimesta. Toimitusjohtaja Pärnänen iloitsee saatuaan Meguru Film Soundille kansainväliset mitat täyttävän Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmän.
Pärnänen kertoo, että Dolby Atmos -elokuvaäänen 10-kanavainen ”bed” eli runkomiksaus koostuu seitsemästä pääkanavasta, kahdesta kattokanavasta ja sub-kanavasta. Näiden lisäksi voidaan liikutella äänimaisemia ja yksittäisiä tehosteita – objekteja – kolmiulotteisessa tilassa.
Overhead- eli kattokaiuttimien (kuvassa) osuus kuulijan tilaäänikokemuksessa on merkittävä.
Niin miksauksessa kuin teatteritoistossakin Atmos voi olla jopa 64-kanavainen, ja Dolbyn prosessori skaalaa kuulokuvan oikeisiin mittasuhteisiin kuuntelutilan ja -järjestelmän mukaan.
Vaikka Atmos-elokuvia tuodaan maailmalta jo kiihtyvää tahtia, ”Tuntematon” on Megurun ensimmäinen. Maamme ensimmäiset Atmos-teatterisalit löytyvät Helsingistä ja Espoosta, mutta elokuvatarjonnan lisääntyessä saleja alkaa tulla myös keskisuuriin kaupunkeihin.
Parasta pöytään
Dolby Atmoksen myötä elokuvaäänen laatu, erottelukyky ja äänen sijoittaminen tilaan kohoavat uusiin ulottuvuuksiin, ja esimerkiksi surround-ääntäkin voidaan nyt ajaa täydellä kaistalla. Tavoitteiden saavuttamiseksi niin miksaamot kuin teatterit tulee tietysti varustaa tyyppihyväksytyillä kaiuttimilla.
Megurun tarkkaamossa miksauspöydän kymmenet lähtökanavat ajetaan Crownin DCiN-päätteiden ja Dolbyn rendaavan RMU-prosessorin läpi JBL:n kaiutinjärjestelmään.
Pääkaiuttimiksi asennettiin järeät JBL 3731T-yksiköt 4642A-subeilla, ja kolmenkymmenen surround-kaiuttimen patteristo muodostuu JBL 9300- ja 9310- sekä SCS8- ja SCS12-malleista, joista jokaisen täytyy pystyä tuottamaan 104 desibelin äänenpaine. Pienimmillä surround- ja kattokaiuttimilla tähän ylletään niiden omien subwoofereiden myötävaikutuksella. Myös järjestelmän pääkanavien äänenlaatu nousi nyt aiempaan verrattuna nykyvaatimusten huipputasolle.
”JBL on maailman johtava elokuvakaiutinvalmistaja – valintamme kohdistui luontevasti merkkiin, jota käytetään parhaissa elokuvateattereissa”, Pärnänen perustelee Megurun päätöstä ja kiittelee Studioteciä hyvästä yhteistyöstä kovissa aikataulupaineissa, hankinnan rahoituksen joustavuutta unohtamatta.
Tuntemattoman sotilaan valmistuttua myös Pärnäsen yhtiökumppani, kesän kuvauslokaatioista kotiutunut äänisuunnittelija Pekka Karjalainen (kuvassa) odottelee innolla vuoroaan päästä tekemään ensimmäistä Dolby Atmos -elokuvamiksaustaan uuden, jykevän Crown/JBL-kuuntelun voimin.
Ympyrä sulkeutuu
Olli Pärnäsen (kuvassa) mielestä suurelokuvan äänen päälinjat eivät sinänsä poikkea pienemmän mittakaavan elokuvista: pohditaan mitä elokuvalla halutaan kertoa ja toteutetaan yhdessä elokuvan äänisuunnittelijan kanssa ohjaajan näkemystä teoksesta.
”Yritetään päästä yhdessä maaliin, mikä voi olla joskus pitkä prosessi.”
Sitä se taisi olla varsinkin tällä kertaa, kun ääniä käsiteltiin ensi kertaa objekteina – vuosikymmeniä vallalla olleen ääniraita-ajattelun sijaan?
”Helpommallakin olisi voinut aloittaa”, Pärnänen nyökkää summatessaan ainutkertaisen elokuvaprojektin miksausurakkaa.
Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on normaalia kokoillan elokuvaa tuplasti pidempi, ja toiseksi monumentaalisena sotaelokuvana sisältää rutkasti enemmän ääntä per minuutti kuin kevyt kaupunkikomedia. Ja kuten todettiin, suurelokuvan miksaus oli lisäksi ensimmäinen sukellus Dolby Atmos -äänen syövereihin.
Pärnäsellä välähtää, että historia näyttää tässä toistavan itseään.
”Tässä samassa tilassa toimi aikoinaan edeltäjänämme Elokuvasäätiön äänimiksaamo, ja ensimmäinen, 1980-luvun kuuminta standardia edustavalla Dolby Stereo -tekniikalla miksattu elokuva oli Rauni Mollbergin Tuntematon sotilas!”
Lisätietoja: