Helsingin Kaupunginteatteri soi komeammin kuin koskaan

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
24.08.2017

Helsingin Kaupunginteatterin peruskorjaus on valmistunut ja teatteri avautuu yleisölle näinä päivinä. Studiotec toteutti valtaosan teatterin esitysteknisistä urakoista, joista suuren ja pienen näyttämön kaiutinjärjestelmien uudistus lukeutuu näkyvimpiin – tai ainakin kuuluvimpiin. HKT:n suurella näyttämöllä soi nyt Pohjois-Euroopan edistynein teatteriäänentoistojärjestelmä.

Kaupunginteatterin ääniurakan suurimpina osuuksina Studiotec toteutti molempien näyttämöiden Meyer Sound -äänentoistojärjestelmät sekä niihin nivoutuvat D-Mitri -audiomatriisit. Ohessa HKT hankki uutta miksauskalustoa ja toteutti pienelle näyttämölle uuden avotarkkaamon.

Suuren näyttämön kaiutinjärjestelmän uudistuksessa koko etulinja – kuuden kaiuttimen keskiklusteri, vasen ja oikea laita sekä etufillit – on kahdennettu niin sanotun A/B-periaatteen mukaan. Äänisuunnittelija Eradj Nazimov kertoo, että HKT:ssä iät ajat menestyksellä käytetyn menetelmän avulla tietyt signaalit voidaan kuljettaa järjestelmän läpi eri väyliä pitkin, millä vältetään niiden sähköisestä summautumisesta syntyviä epätoivottuja ääni-ilmiöitä.

Kaupunginteatterissa äänijärjestelmien uudistuksesta vastaavan Nazimovin mukaan uudeksi pääkaiuttimeksi valittu Meyerin UPQ tarjoaa aiempaa enemmän dynamiikkaa, kaiutin toimii lineaarisesti äänenvoimakkuuden tasoista riippumatta, off axis -vaste on poikkeuksellisen tasainen ja kaiuttimen pienentynyt kokokin on etu, sillä teatterimaailmassa valo ja lavasteet vaativat tilansa.

Eturintaman tueksi on asennettu entistä kattavampi permannolle ja parvekkeelle kohdentuva surround-kaiuttimien patteristo, ja tyystin uusia äänikokemuksia voidaan tuottaa katsomon yläpuolisilla overhead-kaiuttimilla.

Aiemmin kaikki sub-kaiuttimet sijaitsivat näyttämön sivuilla, nyt keskiklusterin yläpuolisessa ansaassa potkii kompaktiin kokoonsa nähden väkevä 900-LFC -subien kolmikko gradient-kardioidina.

Myös akustiikkaa on paranneltu näyttämöllä, sen sivustoilla, montussa ja tarkkaamonkin liepeillä, jotta niin lähtösoundi kuin olosuhteet sen tarkkailuun olisivat ihanteelliset.

 

Voimaa yhteistyöstä

Merkille pantavaa on ollut teatterin ääniammattilaisten vahva näkemys siitä mitä halutaan. Käyttäjä oli tehnyt todella tarkat esisuunnitelmat, joita työstettiin eteenpäin yhteistyökumppanien sekä tietysti Meyer Soundin kanssa”, Studiotecin Antti Murto jakaa kunniaa HKT:n äänimestareille.

Suuren näyttämön kaiutinjärjestelmän päälinjat suunnitteli ja kävi virittämässä iskuun järjestelmägurujen maailman ykkönen, Meyer Soundin Bob McCarthy yhdessä Granlundin Jan Holmin kanssa. Meyer Soundin järjestelmäasiantuntija José Gaudin puolestaan hoiteli jälkisäädöt pienellä näyttämöllä.

Keskiklusteri on HKT:n pienen näyttämön muotoisessa tilassa kaiken A ja O. Se täytyy suunnata, taimata ja balansoida niin, että klusterin kaiuttimet käyttäytyvät kuin yksi, ja kattavat koko katsomon”, Gaudin (kuvassa) esittelee todeten, että lopputuloksessa äänen tulee kuulua ja lokalisoitua jokaiselle istumapaikalle samanarvoisesti.

HKT:n tapaisessa pitkäaikaisessa Meyer-talossa tiedetään, ettei yli vuosikymmenen kovassa päivittäiskäytössä ollut Meyerin kaiutin ole suinkaan aikansa elänyt.

Nazimov esittelee ylpeänä, että suurella näyttämöllä uskollisesti palvelleet CQ-1P:t on nyt siirretty uusiksi pääkaiuttimiksi pienelle näyttämölle (kuvassa), jossa niiden tiedetään palvelevan ensiluokkaisesti ainakin toiset kymmenen vuotta.

Meyer tarjoaakin kustannustehokkuudeltaan lyömättömän vaihtoehdon jos tarkastellaan hankintoja pidemmällä aikavälillä.

Jos kerran ostaa Meyerit, koko kalustoa ei tarvitse uusia jokaisen remontin yhteydessä”, Murto tiivistää.

Lähes 50 kaiuttimella varustettu pieni näyttämö on nyt monella tapaa suuren näyttämön pienoismalli. Vaikutelmaa vahvistaa ruhtinaallisen kokoinen uusi avotarkkaamo, jonka tilalta siirrettiin pois kaksi perimmäistä penkkiriviä. Myös molempien näyttämöiden miksauskäyttöliittymät ovat nyt yhtenevät.

Miksaamoiden päivityksissä haluttiin hyödyntää parasta mahdollista asiantuntemusta, sillä yhteistyö on voimaa.

Audicon palvelu Digico-päivitysten kanssa oli erinomaista, ja Brightin Santtu Sipilä ja Janne Sivonen puolestaan olivat jo kertaalleen rakentaneet miksaamot edellisessä remontissa, joten oli järkevin ratkaisu, että Bright hoitaa nytkin miksaamoiden asennustyöt”, Studiotecin projektipäällikkö Matthias Möttö kiittelee alihankkijoita.

 

Ääntä tilassa

Vielä vähän aikaa sitten ei ollut mahdollista hallinnoida äänentoistojärjestelmää, jossa olisi reippaasti toistasataa lähtökanavaa, koska sellaiseen ei ollut työkaluja. Nyt on: HKT:n suuren näyttämön yli 120 kaiuttimen kattausta hallitaan Meyer Soundin teatterikäyttöön kehittämällä D-Mitri -tilamatriisijärjestelmällä, jonka avulla jokainen yksittäinen signaali voidaan haluttaessa kohdistaa tietylle kaiuttimelle – tai tarvittaessa myös tiettyyn pisteeseen kaiuttimien välisessä kolmiulotteisessa tilassa.

Antti Murron mukaan katsojan odotukset teatteriäänentoiston laadulle ja selkeydelle ovat entistä korkeammalla, ja samaa tahtia tuntuu nousevan teatterintekijöiden tarve hämmästyttää, ja katsojien halu hämmästyä. Modulaarisista ”palikoista” koostuva D-Mitri vastaa tähän tarpeeseen: sen avulla ääntä voidaan lokalisoida vapaasti katsojan ympärillä vaikkapa vyöryttämällä äänitehoste näyttämöltä katsomoon piirtämällä äänelle liikerata matriisiprosessorin tilakarttaan.

HKT:n päänäyttämön tavoin teatteriäänisuunnittelun uusimmat virtaukset huomioitiin pienenkin näyttämön muodonmuutoksessa, ja se varusteltiin vastaavalla D-Mitri -järjestelmällä ja surround-kaiuttimilla.

 

Visioista todeksi

Nazimov katsoo, että äänentoiston kehityksessä teatterimaailma kuuluu edelläkävijöihin, ja teatterissa jo pelkästään kaiuttimien määrä ja niiden hallinta vaatii poikkeuksellista ymmärrystä. Tässä hän kokee Meyer Soundin ja McCarthyn olleen enemmän kuin avuksi.

Suunnitteluprojektin alussa Bob McCarthy (kuvassa) hahmotteli uuden A/B-kaiutinjärjestelmän perusversion ravintolapöydässä sinappi- ja ketsuppipusseista.

Teatteri on laboratorio, jossa pitäisi kokeilla erikoisiakin asioita. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, jokainen esitys on ainutlaatuinen ja erilainen”, Nazimov perustelee HKT:n hulppeaa uutta äänikattausta.

Nazimov on HKT:n ääniremontissa iloinen siitä, että loppukäyttäjällä oli alusta loppuun niin paljon sananvaltaa. Olennaisena tähän liittyy urakoitsijan ja käyttäjän välinen vuorovaikutus.

Palaute oli rakentavaa molemmin puolin, palaveria Studiotecin väen kanssa pidettiin jopa päivittäin. Tällaista yhteistyön pitäisi aina olla. Meillä oli mahdollisuus hankkia työkalut jotka haluttiin, ja kokonaisuudesta tuli sellainen kuin toivottiinkin.

Nazimov summaa, että visioista tuli totta hyvin monien tekijöiden voimalla ja avulla.

Näin isojen kokonaisuuksien rakentamisessa kannattaa käyttää kaikkea osaamista ja kokemusta, mitä on saatavilla – vaikka se toisikin mukanaan pientä hankausta eri osasten ja reviirien nivomisessa yhteen”, Nazimov hymähtää kiitellen Studiotecin lisäksi kaikkia teatterin ääniremonttiin osallistuneita asiantuntijoita.

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.