Turun Kaupunginteatteri hankki uuden Meyer Sound -äänijärjestelmän
Kuva: Turun Kaupunginteatteri, Otto-Ville Väätäinen
Äänisuunnittelijat Iiro Laakso ja Jari Tengström ovat innoissaan uudesta järjestelmästä. “Olo on kuin olisi otettu verho välistä pois!” he toteavat.
Uuden järjestelmän keskiössä on UPQ-1P -keskikaiutin, jota tukee kaksi UPJ-1P -kaiutinta ja 1100 LFC -bassokaiutin. Keskikaiutin on käyttäjien mukaan tärkein kaiutin, sillä puheen ja laulun soundi on asia. josta heille satelee ruusuja tai risuja. Uuden äänijärjestelmän myötä on tullut pelkkiä ruusuja ja he kiittelevät UPQ-1P:n selkeyttä ja tasaisuutta, niin hiljaa kuin kovaakin soitettaessa.
Tehoa ja dynamiikkaa
Pistekaiuttimen käyttö keskellä ensin mietitytti, mutta kokeilujen jälkeen ratkaisu oli päivänselvä. Vaikka UPQ-1P on kompaktin kokoinen, tehoa ja dynamiikkaa löytyy enemmän kuin uskoisi. Myös sen poikkeuksellisen järeä 4” yläpään draiveri 770Hz jakotaajuudella mahdollistaa erittäin tasaisen toiston laajalla katsomoalueella, jonka reunat 2kpl UPJ-1P täyttävät todella kauniisti.
Erinomainen soundi
Matalien äänien toistossa 1100 LFC on uusi kokemus, jota on vaikea kuvailla pelkillä teknisillä termeillä. “Rakkaus lienee hyvä termi kuvaamaan sekä lämpöä, että punchia, jonka tuo saa aikaiseksi. Tuo oli kuultava itse jotta sen uskoo”, äänisuunnittelijat toteavat. Lineaarisuus sekä vaihevasteessa, että tehovasteessa mahdollistaa erinomaisen soundin hiljaa sekä kovaa soitettaessa säröarvojen pysyessä minimaalisina.
Stereojärjestelmä on Mina ja sen kattavuus ja stereokuvan erottelevuus on erinomainen eri puolilla katsomoa.
Parven alla on tukikaiuttimina UP4-XP, parven päällä UPJ-1P ja etufilleinä MM4-XP. Eri kaiuttimien äänikuva on hyvin samanlainen, joten yhteensovittaminen oli helppoa ja kokonaisuudesta tuli erinomaisen demokraattinen.
Järjestelmän valvonta
Koska koko järjestelmä on aktiivinen ja jokaista kaiutinelementtiä ohjaa oma vahvistin, on olo vikatilanteissa turvattu. Jokaisen elementin toimintaa valvoo RMS Remote Monitoring System. Se on integroitu Compass-ohjelmaan, jolla koko järjestelmää hallitaan.
RMS voidaan ohjelmoida lähettämään sähköpostia mahdollisista vikatilanteista, jolloin ongelmaan voi reagoida etukäteen, eikä viime tingassa!
Prosessointi
Prosessointi on toteutettu uudella Galileo Gallisto 616 prosessorilla, jonka ominaisuuksista intuitiivinen Compass- käyttöliittymä saa Iiron hymyilemään. Nyt hän voi helposti muokata järjestelmää eri tarpeiden mukaan uudella U-shape filterillä vaihevasteen muuttuessa vain minimaalisesti. Langaton ohjaus läppärillä ja Compass Go iPad -appi on kirsikkana kakussa.
Suunnittelussa mukana Jose Gaudin
Erityisen maininnan saa Meyer Sound laitteiston hintaan sisältyvästä suunnitteluavusta ja virityspalvelusta. Jose Gaudin on ollut prosessissa mukana koko matkan Studiotecin poikien kanssa.
Uusi järjestelmä on käyttäjille ilon asia ja auttaa osaltaan pitämään Turun Kaupunginteatterin jatkossakin Suomen teatterien eturivissä tulevina vuosina jatkuvasti kehittyvässä ja muuttuvassa maailmassa. Jari ja Iiro toivottavat kaikki kollegatkin tervetulleiksi tutustumaan vaikkapa Turun Kaupunginteatterin uuteen Robin Hoodiin, joka on vauhdikas ja visuaalisesti viehättävä seikkailu!
- http://teatteri.turku.fi
- http://twww.meyersound.com/
- http://twww.ts.fi/kulttuuri/nayttamotaide/861539/Vauhdikas+ja+visuaalise...